Det finns många definitioner av begreppet PR, men om vi utgår från den lexikala innefattar det faktiskt all kommunikation som sker utanför hemmets fyra väggar. Och där tar jag mitt avstamp. Min bakgrund är journalistiken och det är fortfarande de lärdomarna jag lutar mig mot i mina uppdrag som kommunikatör och rådgivare: att kommunicera enkelt, tydligt, kortfattat och rakt på sak.

Det finns många mer eller mindre effektiva metoder och kanaler för att nå ut, men en sak har de alla gemensamt: kommunikationen måste ske på mottagarens villkor. Därför har jag mottagarperspektivet som ledstjärna i allt jag gör – från att skriva twitterinlägg och dela bilder på Instagram till att utbilda företagsledningar och skriva årsredovisningar för börsbolag. I grunden är det samma gamla journalistiska arbetssätt som uppfanns för flera hundra år sedan. Ingen har nämligen kommit på ett bättre sätt att nå ut – och nå in – med sitt budskap.

Sedan våren 2022 är jag heltidspensionär. I alla fall nästan – de stora jobben lämnar jag med varm hand över till nästa generation. Men jag tar fortfarande roliga, mindre uppdrag för folk jag gillar. Och under mina år i branschen har jag kommit att tycka om rätt många personer.